Wednesday, January 27, 2010

main api???

Anak kecil main api
terbakar dirinya yang sepi
air mata darah bercampur keringat
bumi dipijak milik org...

hihihi aku pun x igt ngt lagu nih..
yg aku igt time skolah rendah dulu cikgu slalu suh nyanyi..
kononnye bg semangat cintakan tanah air ar ni..
ntah aku pun x paham ngt ms kecik2 dulu...

tapi yg aku nak cite ni cite semalam..
Kejadian : kebakaran
lokasi: umah panjang kat kmpung nih
masa: around 2 pm..

actually kiteorg x tau pun..dok layan2 tb kat umah cite Tasbih Cinta..
pastu lepak2 lg depan tb..tetiba Syilvia + noma dtg kata ade umah terbakar...
hah terbakar???terkezut gak..

so kiteorg pun pe lg siap2 terus pi ke lokasi kejadian...
perghhhh sian weh time aku smpai dah abis dah sederet umah tuh..
ade 8 umah..biase la sini kan stail umah panjang..
tp moden la bukan umah panjang bertiang tuh..
tp stail dia dah cam umah teres tu 2 tingkat tuh..tp umah kayu byknye..
ngeri aku tgk..sedih tgk mangsa2 kejadian..

sedih aku ngk bekas budak pra paling aku suke Si Lukas..umah dia antara yg terbakar..
diam jek dia duduk kat bwh bangsal berhampiran..senyum jek nmpak aku..
kakak dia si cathrina budak tahun 5 pun dok jek dekat dia..mata merah jek..sian weh..
lain2 budak aku ngk mcm xde pe2 pun..bukan main hepi dok angkut2 air..
padahal umah same terbakar...haiyooo...
ramai budak2 yg nolong..tp tu lah angkut air pakai besen ape la sgt kan..
org2 dewasa puas angkut pakai baldi + pakai tong racun beb..
getah paip pun punye banyak bersimpang siur,,tp kuase apikan.
.sekejap jek bis 8 deret umah tuh..1 pun dia x tinggal...
mujur x merebak kat umah panjang berhampiran..
mmg pecah gak la dinding umah paling dekat tuh..panas weh api tuh..
Alhamdulillah x merebak so selamat 1 kmpg...

so td budak2 yg jd mangsa kebakaran dlm 10 org ase..
so td pihak skolah bg bj, kasut ngn beg skolah..lebih2 taun lepas nye subsidi..
sian aku jumpe lukas..tye ape yg selamat?? dia ckp xde pe yg sempat diselamatkan..
semua bj, buku dia terbakar...sian lukas aku..huuhhu
tingat aku..time api dah nak ujung2 dah tu..si datuk + nenek lukas baru smpai dari kebun..
meraung atuk dia..giles sayu aku dgr...sedeyyyy weiii..
ye ar pagi gi kebun umah ok..balik2 jadi kayu arang jek..
tp ape kan daya kan mende dah jadi...
kebakaran payah nak dipadamkan sbb sumber air terhad, payah nak dapat kuase air yg tinggi cam pili bomba tuh...pastu cuace sgt panas dan sedikit berangin...

punca??? ntah menurut cite2 budak2 ni..katanye ade sorg budak tahun 3 Maccelian..
mmg kureng skit budak ni..taun lepas pun berak dlm suar lagi...
katanya dia main2 api di tingkat atas umah...
ishh budak2 ni...
ntah la no komen..

semoga xde dah la kejadian mcm ni..
13 taun lepas umah panjang sri lasan terbakar..
ni situ lak..kire ni kejadian ke2 la kat kg tuh..
gambo aku x sempat lak nak amik..sbb excited nak gi tgk.
memasing lupe nak bwk kemera @ hp...


----------------------------------------------
mujur umah kiteorg jauh dari kmpg...

No comments: